úterý 9. července 2013

M-learning a gamifikace (primitivně, ale účinně)

V uplynulých dvou měsících jsem testovala se čtyřmi kamarády, co udělají nové učební metody s naším věčným bojem s angličtinou. Řadíme se mezi tzv. falešné začátečníky, tedy lidi, kteří usilují o zlepšení v našem případě v angličtině, a po několikatýdenní/měsíční snaze selžou. Většinou kvůli ztrátě motivace. Ono udržet se na cestě celou dobu je fakt těžký. Kdo se někdy něco úplně nového a složitého učil doma sám, asi chápe.

Chtěli jsme to pojmout nějak jinak než doposud, ale aby nám testování nových metod nezabralo moc času, ani peněz. V té době jsem studovala předmět s názvem Informační vzdělávání na FF MU a chtěla jsem si nějaké metody vyzkoušet. Volba padla na pojmy gamifikace a m-learning. WTF?

Gamifikace je aplikace herních principů v primárně neherním prostředí. To by na vzdělávání poměrně sedělo. Přece nám ve škole vždycky říkali "učit se, učit se, učit se" a školní docházka se brala jako místo chození do práce. Takže vzdělávání vypadalo poměrně jako značná pruda. Ale jde to udělat i jinak. Ostatně jak říká Komenský škola hrou.

M-learning označuje výuku pomocí mobilních technologií. Sem můžeme zahrnout mobily, tablety, notebooky, gps navigace nebo mp3 přehrávače.

Průběh experimentu

První pokus: budeme se učit slovíčka s pomocí android aplikace Next level English, z gamifikace nám přišlo nejjednodušší udělat leaderboard, neboli žebříček kolik kdo při učení strávil času. S postupem času se ukázalo, že tato aplikace má pár nevýhod, ve verzi zdarma si nemůžete vybrat vlastní slovíčka a poměřování stráveného času taky nebylo úplně efektivní.

Druhý pokus: přešli jsem na aplikaci Dril, která obsahuje několik sad slovíček. Využili jsme jako základ 3000 nejpoužívanějších slov, ta se dělí do 14 lekcí zhruba o 200 slovíčkách. Tato aplikace umožňuje sledovat statistiky jednotlivých lekcí. Žebříček uživatelů seřazených podle stráveného času jsme nahradili tabulkou hodnocení výsledků podle jednotlivých lekcí a celkovým leaderboardem.

Třetí pokus: předchozí nastavení nám vydrželo poměrně dlouho a fungovalo, tudíž jsme si chtěli nahrát vlastní slovíčka. K tomu jsme si vybrali knihu 2000 nejpoužívanějších anglických slov. Abychom to nemuseli každý datlovat celé, rozdělili jsme si to po 400 slovíčkách. Já jsem svou část samozřejmě nechávala na poslední chvíli..., před vytvářením souboru z příslušných 400 slov mi píše kamarád, ať se na to podívám, že budu překvapená. A fakt! Z těch 400 slov jsem si jako neznámé nebo špatně zapamatované poznamenala zhruba 25 pojmů. To není na měsíc snahy špatné, což? Dohromady jsme dali 105 slov, která neznáme nebo si nepamatujeme přesně.

Čtvrtý pokus: ten stále probíhá. Snažíme se gamifikovat i další části ovládání cizího jazyka: poslech, čtení, mluvení a gramatiku.

Strávený čas

Vymýšlením a úpravami metod a doplňování slovíček jsme dohromady strávili 4 hodiny (půl hodiny 1. schůzka, 1 hodina nastavování tabulek/výměna aplikace, půl hodiny druhá schůzka a 2 hodiny nad doplňování vlastních slovíček).
Cena 0 Kč.
Čas strávený učením: zhruba hodinu denně po cca 10 minutových lekcích (200 slovíček projedete za 10 minut) a podle časových možností.

Výsledky

Známe 3000 nejpoužívanějších slov podle aplikace Dril a 2000 z knihy od Computer Pressu. Díky tomuto experimentu jsem zvládla napsat test na úrovni B2 na Masaryčce. Subjektivně: při čtení článků většině textu rozumím, i poslech se díky tomu značně zlepšil, při mluvením používám méně eeee.

Poučení

200 slovíček v lekci zabere přibližně 10 minut, ale to číslo 200 vypadá děsivě. V druhé fázi jsme počet hesel na lekci snížili na 100. Lekce se tak staly kratšími a efektivnějšími. Díky porovnávání v tabulkách se nám daří držet motivaci a nevypadat jako jouda, který včera nic nedělal :-) Navíc aplikace na telefonu je značně návyková a strašně nás baví šmejdit prstem po displeji a na rozdíl od různých her je to k něčemu dobré.

1 komentář:

  1. Díky tomuto experimentu jsem zvládla napsat test na úrovni B2 na Masaryčce. --> tak mě napadlo, jestli to není nějak spojeno s tím, že jsem se na Masaryčku nedostal.

    Jinak to se hodí, pro můj výzkum: https://cs.wikiversity.org/wiki/Metody_v%C3%BDuky_ciz%C3%ADch_jazyk%C5%AF/Poznatky#Juandev

    OdpovědětVymazat