čtvrtek 21. února 2013

Telefonát v ruštině a menší zamyšlení na jazykovým vzděláváním

Dnes mi omylem volal náš dodavatel. V ruštině. Sice jsem ruštinu měla rok na základce jako volitelný předmět (či co to bylo) a dva roky na střední, ale v podstatě umím přečíst azbuku a jako rodilý mluvčí slovanského jazyka trochu chápu, o co  v textu jde. Ale to je tak všechno.

Ze základky si pamatuju jen 4 věty:

Maskva stalíca rasíji. (Moskva je hlavní město Ruska).
Što eto na kartínke? Eto škola. (Co je na obrázku? Škola.)
Ja guljáju v párke. (Procházím se v parku.)
Jíjíčko upálo i rozbílo. (Vajíčko spadlo a rozbilo se.)

Poslední je věta ze školního představení, pro které jsme nacvičili pohádku v ruštině.

Střední nebyla o nic lepší, vzhledem k tomu, že se jednalo o předmět, kam se většina chodit nechtěla, avšak nedostali se kvůli úžasnému přihlašovacímu systému nikam jinam. Tomu bohužel odpovídala i výuka. Drtivá většina mým souputníků za dva roky nezvládla azbuku... Měli jsme super učitele, byl to postarší pán se zvláštním smyslem pro humor. Na první hodině nás seznámil s ruskými slovy, která se prosadila i v češtině: vodka, pyzda, jebať. I k tomu jsem se zvládla naučit ještě věty Gavaritě parusky a Izvinitě ja apazdala.

Ale zpět k hovoru. V hrůze jsem přemýšlela, o čem budu s druhou stranou mluvit, když se má jazyková úroveň sestává z výše uvedeného. Nakonec jsem zvolila slovenštinu s parodií na ruský přízvuk a telefon hodila jako horký brambor právě přišedšímu kolegovi.

Uvedená příhoda mě vede k zamyšlení nad mými jazykovými schopnosti spojenými se zdejším školským "systémem". Ale nechci za své jazykové (ne)schopnosti vinit školu, nejsem typ, který pořád říká "Kde bych byl, kdyby...". Můžu si za to sama. Vím to.

První cizí jazyk, se kterým jsem vešla do styku, byla němčina. Nevím, proč jsem si ho tenkrát vybrala a proč mi v tom nikdo z rodiny nezabránil (v té době už totiž frčela angličtina). Později jsem si to občas vyčítala, ale v dlouhodobém horizontu si myslím, že jsem se rozhodla správně. Výuka naštěstí probíhala v zásadním rozporu s inkluzivním vzděláváním. Učitel brzy rozpoznal, že ne všichni mají zájem a schopnosti a menší skupinu oddělil a zaúkoloval nad plán (ano, byla jsem tam). Bohužel mu to nevydrželo dlouho a v páté třídě prakticky rezignoval. Druhý stupeň byl co do kvality lepší, avšak střídání učitelů a jejich charakterové rysy němčině moc nepřidaly.

Zato střední škola se povedla, úžasná učitelka s bičem pro lenivé, tedy přesně pro mě. Německy umím obstojně, domluvím se, rozumím atd.

Angličtinu jsem se oficiálně začala učit na střední škole. Již předtím jsem se snažila učit sama doma, avšak nikdy mi to nevydrželo dostatečně dlouhou dobu. Školní výuku bych bez nadsázky označila jako jednu velkou katastrofu. Učitelka si ráda povídala, v češtině... a dívala se na filmy a vůbec prováděla hodně aktivit nesouvisejících s anglickým jazykem. Takže střední škola mou bídnou angličtinu zrovna nepozvedla a domácí učení je kvůli mé lenosti dost špatná strategie.

Mezi střední a vejškou jsem si udělala dvouletou pauzu strávenou prací a vyděláváním peněz a dalšími dobrovolnickými aktivitami. Taky jsem měla v plánu zlepšit angličtinu...

Až ve třeťáku na vejšce jsem se odhodlala zapsat si angličtinu pro akademické účely. Noc před první hodinou jsem se budila hrůzou, avšak ani ta mě nepomohla namotivovat k samovzdělávacím aktivitám. Před hodinou se mezi "účastníky zájezdu" rozproudila diskuze nad našimi mizernými jazykovými schopnostmi a obavami z předmětu. Během hodiny mi spolustudující sice vyvrátili to, že tu umím nejhůř anglicky, ale rozhodně mě první hodina nepřesvědčila, že se domluvím. Sice rozumím a zvládnu se nějak vymáčknout, ale já jsem holt perfekcionista.

Jako plátce daní a zoufalý student si říkám, jestli by nebylo lepší místo vznosných slov o tom, že se na vysoké škole učí jen akademická angličtina, tedy že se vybrušují naše "perfektní" znalosti získané předchozím studiem, si přiznat, že studenti sice zvládnou napsat závěrečný test úrovně B2 a odmemorovat prezentaci na nějaké odborné téma, ale anglicky prostě neumí a my (škola) se budeme tvářit, že o tom nevíme.

Co takhle místo toho "všichni anglicky přece umíte a když ne, co je nám do toho" zavést povinně dva jazyky vyučované každý semestr a třeba ve třeťáku nebo i dřív zavést povinnost absolvovat jeden či více předmětů v daných jazycích. Ostatně hodiny investované do jazykové výuky by mnohdy byly rozhodně přínosnější než absolvování některých rádoby odborných povinných předmětů.

1 komentář:

  1. Myslím si, že na vysoké škole je na dohánění jazyka už pozdě, ale není to nemožné, jen se k tomu člověk už nedokáže dokopat. Znám to :D
    Vidím problém v prvních letech, kdy se má člověk věnovat jazyku na vyšší úrovni než jen čísílka a zvířátka (i když ani to bych na prvním stupni nepodceňovala). Tedy v době druhého stupně základní školy a později i střední školy. Učitelé jsou v mnoha případech úplně mimo, na gymnáziích dávají učitele, kteří absolutně nedovedou zkrotit děti na nižší gympl a učitele, kteří vůbec neumí učit a dělají všechno jen ne jazyk, maturitním ročníkům (náš případ)... Hodně oceňuji, že se i na střední dostávají lidé z Německa, Anglie, atd. kteří potom vyučují jazyk.
    U nás byla jedna třída rozdělena na dvě skupiny. Jedna skupina dostala učitelku, která byla opravdu špička, vyhrála i nějaké učitelské ceny. Druhá skupina měla učitelku, která dělala všechno jen ne angličtinu... První skupina měla na střední ve třetím ročníku certifikát FCE, druhá skupina udělala jen tak tak nižší maturitu, jinak se plácá na úrovni A2 (obě skupiny dělali angličtinu stejnou dobu). Totální peklo... A to se tváří tak hrozně prestižně... A co teprve učitele, kteří učí na středních školách, vše odvypráví ze svých sešitů a vůbec nemají přehled o tom, co učí... navíc v mnoha případech tomu ani nerozumí? (Učitelka biologie neuměla ani fň z chemie a měla nám vysvětlovat fotosyntézu, dýchání a jak jí potom dala zabrat genetika, o tom ani nemluvím... plus samozřejmě zakomplexovaná, takže si moc ráda zasedala na různé lidi a jiným zase moc ráda dávala jedničky za nic, což na psychiku dítěte působí ničivým způsobem) Dneska může být učitelem kde kdo, ale já se tomu ani nedivím, když si vezmu, že to není jen o tom, že mají určitou pracovní dobu, ale musí makat od rána do večera (nebo alespoň ti, co to dělají pro žáky, ne proto, že si odsedí pár hodin ve škole, něco tam navykládají a mají volno) a dostávají za to docela nízký plat (hodně z nich si musí najít i druhou práci)... Lidé, kteří se oboru věnují, už zas mají na víc - jdou na vysokou školu učit nebo se vůbec učitelem nestanou a jdou se věnovat spíš výzkumu... Je to škoda...

    OdpovědětVymazat